ActiviteitenAlles over...Reisblog

Voor veel reizigers geeft scooter rijden op vakantie de ultieme vrijheid. Regelmatig krijgen wij vragen over hoe het nu precies zit met scooter rijden in Azië. In deze blog hebben we alles wat je moet weten, zoals de regelgeving, risico’s en alternatieven, voor je op een rijtje gezet.

Scooter of motor?

In Azië worden vrijwel alle scooters beschouwd als motoren, ook al zien ze er aan de buitenkant net zo uit als scooters in Nederland. Dit heeft te maken met de grotere motorinhoud (uitgedrukt in cc). Als dit meer dan 80 cc is, hebben we het over een motor. In Azië hebben alle scooters meer dan 80 cc, we zijn hierop nog geen uitzonderingen tegen gekomen.

Rijbewijs nodig?

In Nederland is het zo dat je scooter mag rijden als je een bromfietscertificaat of een autorijbewijs hebt. Dit heeft ermee te maken dat Nederlandse scooters minder motorinhoud hebben en begrensd zijn op 40 km per uur. Om legaal op een scooter of motor in Azië te rijden, heb je een motorrijbewijs (A) nodig. Dat een verhuurder hier niet om vraagt doet hier niets aan af.

Internationaal rijbewijs
Als je een motorrijbewijs hebt, heb je in de meeste landen ook nog een Internationaal rijbewijs nodig. Dit is een vertaling van het Nederlandse rijbewijs. Je kunt deze bij de ANWB krijgen. Lees hier de meest actuele informatie over het Internationaal rijbewijs per land.

Ga jij op reis naar Azië en wil je graag een local experience en/of off the beaten track?
Bekijk dan hier het aanbod van The Local Package!

Risico’s

Slechte wegen
De wegen in het buitenland zijn niet altijd even goed onderhouden. Het verschil in kwaliteit van de weg kan zelfs in dezelfde regio erg groot zijn. Waar je het ene moment over een goed geasfalteerde weg rijdt, moet je 200 meter verderop tussen de kuilen door slingeren. Zeker in heuvelachtige gebieden kunnen de wegen erg slecht zijn.

Links rijden
In een aantal Aziatische landen waaronder: Thailand, Indonesië en Maleisië rijden ze links. Dit kan even wennen zijn als je voor het eerst aan het verkeer deel gaat nemen.

Drukte
Veel Aziatische steden zijn berucht vanwege hun verkeersdrukte. Ook zijn de verkeersregels niet altijd even duidelijk of worden ze niet heel strikt nageleefd. Ook al ben je nog zo’n ervaren motorrijder in Nederland, het verkeer in Azië is toch een stuk onvoorspelbaarder.

Verzekering
Op het moment dat je zonder geldig rijbewijs rondrijdt, ben je ook niet verzekerd. Mocht je schade bij jezelf of anderen veroorzaken, of alleen maar betrokken zijn bij een ongeluk, kan dit vervelende gevolgen hebben. Vaak zul je als buitenlader de schuld krijgen en op moeten draaien voor de kosten.

Boetes
Bij een politiecontrole kun je een flinke boete krijgen als je niet de juiste papieren kunt laten zien.

Alternatieven

Voel je je niet comfortabel bij het huren van een scooter, dan zijn er gelukkig genoeg alternatieven:

Fiets
De fiets is op veel plekken (zeker als het niet te heuvelachtig is) een heerlijke manier om je voort te bewegen.

(Motor)Taxi
vrijwel overal kun je gebruik maken van een taxi. Als je alleen bent is een motortaxi vaak een handige optie, omdat ze goedkoper en vaak sneller dan een auto zijn.

Grab
In veel Aziatische landen (zeker in de steden) wordt Grab gebruikt. Dit is de Aziatische variant van Uber waarmee je gemakkelijk ritjes kunt plannen. Klik hier voor meer onmisbare apps op reis!

Prive vervoer
Voor langere afstanden is privévervoer vaak een fijne optie.

Meer info over vervoer in Azie?

Lees hier over vervoer is de volgende landen:

Ga je een scooter huren?
Hierbij nog een aantal tips:

  • draag altijd een helm
  • gebruik geen alcohol als je gaat rijden
  • houd je aan de maximum snelheid
  • rijd niet in het donker

Reisblogs

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment